RİZE- ARTVİN HAVALİMANI AÇILDI PDF Print E-mail
Written by operator1   
Saturday, 14 May 2022 11:07

Dünyada sadece 5 tane olan ve bunun ikisi Türkiye'de olan denize dolgu yapılarak inşa edilen Rize-Artvin Havalimanı Cumhurbaşkanı Recep Tayyip Erdoğan, Azerbaycan Cumhurbaşkanı İlham Aliyev , MHP Genel Başkanı Devlet Bahçeli ve BBP Genel Başkanı Mustafa Destici 'nin de katıldığı ı törenle açıldı, Törene eski ve yeni Bakanlar çok sayıda siyasetçi ve vatandaşlar da katıldı. Hava Kuvvetleri Komutanlığı akrobasi timi Türk Yıldızları da gösteri uçuşu yaptı.

Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığı AYGM 'ce Türkiye'nin yüz ölçümünü de değiştiren 3 milyon metrekarelik alanda deniz doldurularak tamamlanan Rize-Artvin Havalimanı.Ordu-Giresun Havalimanı'ndan sonra 2'nci; Japonya, Hong Kong ve Güney Kore'nin ardından da dünyanın 5'inci deniz üzerindeki havalimanı oldu. Havalimanında sivil apronun yanı sıra Türk Hava Kuvvetleri ile Sahil Güvenlik Komutanlığı için de 2 apron inşa edildi.

Bu büyük projenin Ülkemize hayırlı olmasını diliyoruz. Hava Limanının yapımında emeği geçen herkesi kutluyoruz. ÜLKÜTEK üyesi çok sayıda teknik eleman bu projenin etüdünde, yapımında ve gerçekleştirilmesinde görev almışlardır. Onları da ayrıca kutluyoruz. ÜLKÜTEK

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

RİZE- ARTVİN HAVALİMANI

Bölgenin engebeli coğrafi yapısı nedeniyle karada yapımı mümkün olmayan havalimanı yeri için Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığı Altyapı Yatırımları Genel Müdürlüğü (AYGM) teknik ekiplerince deniz dolgusuna karar verildi. AYGM Araştırma Dairesi  Başkanlığınca Malzeme Ocak Etütleri yapıldı .Yurt içinden ve yurt dışından tüm uçuşların yapılabileceği havalimanı için gereken mania ve ulaşım hesapları yapılıp, en uygun alan Rize'nin Pazar ilçesi Yeşilköy mevkisi olarak belirlendi.

DOLGU MEYDAN

Havalimanında her yıl binlerce uçağın iniş ve kalkış yapacağı pist ve üst yapı tesisleri olacağından, eserlerindeki ustalık, işçilik ve mühendislik zekasıyla kendine hayran bırakan Mimar Sinan'ın 1558 yılında yaptığı Süleymaniye Camisi'ndeki 'ön yükleme' tekniği kullanıldı. Yöntemle havalimanında yapı yüküne eş değer geçici toprak dolgu inşa edildi. Pist uzunluğundan yaklaşma ışıklarına, kaplama tipi ve kalınlığından oturma öngörülerine ve önlemlerine kadar onlarca farklı alanda hassas hesaplamalar yapıldı ardından 3 Nisan 2017'de temeli atılan havalimanında deniz dolgusuna geçildi.

Denizi doldurarak yapılan havalimanı için AYGM Araştırma Dairesi Başkanlığınca bulunup etütleri yapılan hemen havalimanının yaklaşık 10 km yakınında vadi içinde açılan taş ocaklarından günde 100 000 ton taş taşınarak hava alanı dolgusu ve dalgakıranlar yapıldı. Taşlar özel olarak yapılan yoldan taşındı ve yoğun trafik yaşanan yollar kullanılmadı.

 


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

DALGIÇLAR DEVREYE GİRDİ

Çağın en ileri inşaat ve yapım teknolojilerinin kullanıldığı inşaatta, deniz tabanındaki gevşek kum dolgu sahasından uzaklaştırıldı. Bunun için tarama gemisiyle deniz tabanından 1 milyon metreküp malzeme çekildi. Havalimanını Karadeniz'in şiddetli dalgalarından korumak için dış koruyucu mendirek inşa edildi. 7 kilometrelik mesafeden taşınan her biri 8 ile 10 tona varan ağırlıklardaki milyonlarca taş, kamyonlar ve gemilerle taşınıp ortalama derinliği 17,5 metre olan deniz dolgu alanında, 28 metre derinliğe kadar dolgu yapıldı. Deniz altında sismik cihazlarla ölçümlerin ardından 300 tonluk vinçle 35 ve 45 ton ağırlığındaki 20 bin 500 adet 'x blok elemanı' dalgıçlar tarafından deniz altına yerleştirildi. Deniz dolgusu için 100 milyon ton taş kullanılan havalimanında, 304 kazık üzerine de 76 yaklaşım ışığı konuldu.

ÜSTYAPIYA GEÇİLDİ

Deniz içinde yapılan bu tür dolgu yapılarda genellikle beklenen oturmaları ve zararlarını minimize etmek için  Mimar Sinan’ın 1558'de Süleymaniye Camisi'ndeki 'ön yükleme' tekniği kullanılarak dolgu malzemeleri ile ön yükleme yapılarak belli bir süre bekletilen ve sonra kaldırılan malzemelerle birlikte konsolidasyon oturmaları en aza indirildi . PAT sahaları olarak adlandırılan pist, apron ve taksi yolları ve bina dolgularının tamamlanıp ön yüklemede oluşabilecek oturma miktarı sağlandıktan sonra üstyapı imalatlarına geçilen havalimanında, üstyapı kesitlerindeki aşağıdan yukarıya doğru; 500 bin metrekare kırmataş temel ve alt temel ile bitümlü temel, binder imalatları yapıldı. Son olarak final tabakası olan özel esneme özellikli taş mastik asfalt pist imalatının gerçekleştirildiği havalimanında zeminleri güçlendirmek için Türkiye'de ilk defa 810 bin metrekare alanda 3 sıra zemin oturmalarını önleyecek nitelikte geogrid malzeme kullanıldı.

1 SİVİL, 2 ASKERİ APRON

Yıllık 3 milyon yolcu kapasiteli havalimanında, 300'e 120 metre ve 120'ye 120 metre taş ahşap karışımlı yerel mimari motiflerin kullanıldığı sivil apronun yanı sıra Türk Hava Kuvvetleri ile Sahil Güvenlik Komutanlığı için de 2 apron daha inşa edildi. Yurt içi ve yurt dışı uçuşların yapılabileceği 3 bin metre uzunluğunda, 45 metre genişliğinde pistle 265 metreye 45 metre ölçülerinde taksi yolunun yer aldığı Rize-Artvin Havalimanı, 47 bin 133 metrekare kapalı alandan oluşuyor. Havalimanı 3 milyon metrekare alanıyla Türkiye'nin 783 bin 562 kilometrekare olan yüz ölçümünü de değiştirdi.

2 KİLOMETRELİK BAĞLANTI YOLU

450 araç kapasiteli otopark ile çok amaçlı garaj binalarının yer aldığı Rize-Artvin Havalimanı'nda ayrıca teknik blok, Isı ve Güç Merkezleri, Yangın ve Kurtarma İstasyonu ile Katı Atık Merkezi gibi bloklar da inşa edildi. Kara yolu ulaşımı için 2 kilometrelik bağlantı ve köprülü kavşağın yapıldığı havalimanına 470 metre uzunluğunda viyadük inşa edildi.

ÇAY BARDAĞI KULE

Terminal  içinde Çay Müzesi inşa edilen havalimanında, hava Trafik kontrol kulesi çay bardağı , havalimanı girişi de çay yaprağı şeklinde yapıldı. 135 bin metrekareden fazla peyzaj alanına sahip havalimanının 49 bin metrekaresi Karadeniz'in coğrafi özelliklerine uyumlu 1453 ağaçla yeşillendirildi. 58'inci havalimanı olan Rize-Artvin Havalimanı, Ordu-Giresun Havalimanı'ndan sonra Türkiye’nin 2'nci; Japonya, Hong Kong ve Güney Kore'nin ardından ise dünyanın 5'inci deniz üzerindeki havalimanı olarak kayıtlara geçti.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

DENEME UÇUŞLARI BAŞARILI

Havalimanında uçuş kontrol uçağıyla pistte seyrüsefer cihazlarının devreye alınması için başlatılan test uçuşları tamamlandı. Uçağı pistin merkez hattına yönlendiren ILS cihazlarının kontrolleri için gelen test uçağıyla ilk inişler, başarıyla gerçekleştirildi.

Bu arada Resmî Gazete ‘de, yayımlanan karara göre; Rize-Artvin Havalimanı, uluslararası giriş ve çıkışlara açık daimi hava hudut kapısı olarak tespit edildi.

Bu büyük projenin Ülkemize hayırlı olmasını diliyoruz. Hava Limanının yapımında emeği geçen herkesi kutluyoruz. ÜLKÜTEK üyesi çok sayıda teknik eleman bu projenin etüdünde, yapımında ve gerçekleştirilmesinde görev almışlardır. Onları da ayrıca kutluyoruz. ÜLKÜTEK

Last Updated ( Saturday, 14 May 2022 14:02 )
 
bayrak2.gif

NE MUTLU TÜRKÜM DİYENE!

Anket

Sitemizin son hali hakkındaki görüşünüz:
 

Free template 'Feel Free' by [ Anch ] Gorsk.net Studio. Please, don't remove this hidden copyleft!